דלתא לא צפויה להטיל עמלת עלות הפצה בדומה ללופטהנזה
האם הצעד המהפכני עליו הכריזה חברת לופטהנזה ימשוך אחריו את כל הענף וישנה את עולם מכירת כרטיסי הטיסות? בינתיים לא, אם להאמין לנשיא דלתא. אבל המאבק מאחורי הקלעים בין חברות התעופה לחברות ההפצה העולמיות (GDS) צפוי להימשך.
בשבוע שעבר פרסמנו כי החברות מקבוצת לופטהנזה יתחילו לגבות החל מספטמבר עמלת עלות הפצה בגובה 16 אירו על כל כרטיס טיסה שלא יימכר באמצעות ערוצי השיווק הישירים שלהן.
אם חברות תעופה נוספות יילכו בעקבות לופטהנזה, העמלה עשויה לגרום לשינויים מרחיקי לכת בדרך שבה אנשים קונים כרטיסי טיסה:
סוכני הנסיעות יצטרכו לבחור אם להמשיך להשתמש במערכות המידע הנוכחיות שלהן, המופעלות על ידי מערכות ההפצה העולמיות (GDS), ולמכור לצרכן כרטיסים יקרים יותר, או לעבור לרכוש כרטיסי טיסה ישירות בפורטל הסוכנים של לופטנהזה.
הלקוחות הרוכשים כרטיסי טיסה באינטרנט יצטרכו לבחור אם להמשיך ולהשתמש באתרי השוואת המחירים (כגון skyscanner) ולשלם יותר, או לרכוש כרטיסים ישירות באתר האינטרנט של לופטהנזה.
חברת התעופה הראשונה שרמזה על כוונותיה בעקבות הודעת לופטהנזה היתה דלתא. אדוארד בסטיאן, נשיא החברה, רמז בנאומו ב-4 ביוני בועידת דוייטשה בנק לתעשיות עולמיות וחומרי גלם בשיקגו, כי דלתא לא תלך בעקבות הקבוצה הגרמנית.
העמלה של לופטהנזה תוטל על כרטיסים שיימכרו באמצעות מערכות ההפצה העולמיות של כרטיסי טיסה (GDS). כשנשאל על הצעד של לופטהנזה, אמר בסטיאן כי בחמש השנים האחרונות הצליחה דלתא להנמיך באופן משמעותי את עלויות ההפצה של כרטיסי הטיסה. בסטיאן אמר גם כי עלויות ההפצה של כרטיסי טיסה באירופה גבוהות בדרך כלל מהעלויות בארצות הברית, ברמזו לכך שדלתא אינה מוטרדת כמו לופטהנזה מהוצאות ההפצה. לופטהנזה מסרה בראשית החודש כי היא משלמת מעל למאה מליון אירו בשנה לחברות ה-GDS.
לסיום, ברמז דק מן הדק, אמר בסטיאן כי לדלתא מערכות יחסים טובות עם חברות ה-GDS. החברות הללו יהיו הנפגעות העיקריות מהצעד של לופטנהזה, והן תקפו בחריפות את הצעד החדש של החברה (כאן תגובת אמדיאוס).
הצעד של לופטנהזה עלול להביא כמובן לצעדי נגד של חברות ה-GDS ושל סוכני הנסיעות ולהכניס את הענף לטלטלה. חברת דלתא, כך נראה, מעדיפה בינתיים להמשיך בעסקים כרגיל, ולתת ללופטהנזה לספוג את האש.
מאחורי הקלעים, עם זאת, המאבק בין חברות התעופה לחברות ה-GDS אינו צפוי להיפסק. הצעד של חברת לופטנהזה חשף את המאבק הזה לאור השמש. ינס בישוף, המנהל המסחרי של לופטהנזה, אמר בעת שהחברה הכריזה על המדיניות החדשה: ״בעוד ששותפים אחרים בשרשרת הערך זוכים למרווחים ולרווחים גבוהים יותר, הרווחיות של חברת התעופה שלנו נפגעה לאורך השנים, למרות שאנחנו הספקים האמיתיים של שירותי התעופה״.
דבריו של בישוף מוצאים חיזוק במחקר של יאטא, שהראה שחברות ה-GDS מציגות החזר ממוצע על ההון של 20% (הגבוה ביותר בענף התעופה), בעוד שחברות התעופה עצמן משיגות בממוצע רק 5% - תמורה דלה בהתחשב בסיכון העצום שהן נוטלות בהשוואה לחברות ה-GDS.
בטווח הקצר, לופטהנזה עלולה להפסיד מכירות בשל ההתנגשות עם חברות ה-GDS ועם סוכני הנסיעות הנשענים על מערכות מבוססות GDS. אבל בטווח הארוך, המאבק עלול להביא לדעיכתן של מערכות ה-GDS כפי שנחזה כאן.
מנקודת המבט של הלקוחות, יתרונן של מערכות ה-GDS הוא בכך שהן מאפשרות השוואת מחירים בין חברות התעופה השונות, באמצעות אתרי השוואת המחירים (כגון skyscanner). מה יהיה עתידם של אלה? אלקס דרבר מ-MRO Network צופה כי אתרי השוואת המחירים כנראה יצליחו לשרוד, אך זאת בתנאי שחברות ה-GDS ייגבו מהם יותר ומחברות התעופה פחות.