השתתפות עצמית
חלק מהנזק שאותו המבטח לא יכסה, למרות קיום אירוע המכוסה בפוליסת ביטוח
למשל: אם ארעה תאונה לרכב שביטחתם, חברת הביטוח תישא בהוצאות התיקון בניכוי מספר רכיבים, וביניהם ההשתתפות העצמית. כלומר: אם גובה הנזק הוא 10,000 ש״ח וההשתתפות העצמית נקבעה על 1,000 ש״ח, חברת הביטוח תשלם לכם רק 9,000 ש״ח. אם גובה הנזק הוא 500 ש״ח, חברת הביטוח לא תשלם מאומה, כי הנזק קטן מההשתתפות העצמית.
מדוע בעצם?
לקביעת השתתפות עצמית יש שתי הצדקות:
חיסכון בעלויות בגין תביעות על נזקים זניחים
תביעת ביטוח עולה כסף למבטח ולמבוטח: הגשת טפסים, טיפול בתביעה ועוד. אין הגיון לטפל בתביעה כאשר עלות הטיפול גבוהה מעלות הנזק. הרציונל מאחורי כל מושג הביטוח הוא לחלק את הנטל הכלכלי בגין נזק אשר יחיד אינו יכול לשאת בו, בין רבים החשופים לאותו סוג של נזק. השתתפות עצמית תהיה בדרך כלל בסכום שהיחיד יכול לעמוד בו.
עידוד זהירות המבוטחים
אם אתנגש עם המכונית בתמרור וחברת הביטוח תשלם לי את כל הנזק, לא תהיה לי לכאורה סיבה כלכלית לנהוג בזהירות. אם, לעומת זאת, אפסיד חלק מהנזק, יהיה לי אינטרס לשפר את דרכי.
האם השתתפות עצמית היא לרעת המבוטחים?
לאו דווקא. אם ההשתתפות העצמית חוסכת תביעות מיותרות ומעודדת זהירות, יתכן שאפשר לראות בה דווקא יתרון למבוטח. לו חברות הביטוח היו צריכות להשקיע משאבים בתביעות על סכומים זניחים, הן היו מגלגלות את העלות על המבוטחים בצורת פרמיה גבוהה יותר.
לעתים, למבוטחים יש אפילו אפשרות לבחור: פוליסה שבה רכיב השתתפות עצמית גבוה יותר, תהיה זולה מפוליסה שבה רכיב ההשתתפות העצמית נמוך. המבוטח יכול להחליט ש״שווה״ לו להסתכן בהשתתפות עצמית נמוכה, כדי לחסוך בעלויות הביטוח.
כיצד מוגדרת ההשתתפות העצמית?
בפוליסות שהן עניינו של אתר זה (כלומר ביטוח רכב בחו״ל וביטוח נסיעות לחו״ל) ההשתתפות העצמית מוגדרת בדרך כלל כסכום קבוע, המופחת מתשלומי חברת הביטוח במקרה של אירוע ביטוח.
מה גובה ההשתתפות העצמית בביטוח רכב בחו״ל?
גבוהה למדי. בדרך כלל מדובר על סכום של כ-1,000 יורו או דולר. בשל שוועת המבוטחים, המציאו חברות הביטוח פטנט חדש: פוליסות המבטחות את המבוטחים נגד תשלום השתתפות עצמית. לי זה נשמע לא פחות יצירתי מהדרך שבה הברון מינכהאוזן שלה את עצמו ממי הביצה תוך שהוא מושך בציציות ראשו.
מדוע בעצם?
לקביעת השתתפות עצמית יש שתי הצדקות:
חיסכון בעלויות בגין תביעות על נזקים זניחים
תביעת ביטוח עולה כסף למבטח ולמבוטח: הגשת טפסים, טיפול בתביעה ועוד. אין הגיון לטפל בתביעה כאשר עלות הטיפול גבוהה מעלות הנזק. הרציונל מאחורי כל מושג הביטוח הוא לחלק את הנטל הכלכלי בגין נזק אשר יחיד אינו יכול לשאת בו, בין רבים החשופים לאותו סוג של נזק. השתתפות עצמית תהיה בדרך כלל בסכום שהיחיד יכול לעמוד בו.
עידוד זהירות המבוטחים
אם אתנגש עם המכונית בתמרור וחברת הביטוח תשלם לי את כל הנזק, לא תהיה לי לכאורה סיבה כלכלית לנהוג בזהירות. אם, לעומת זאת, אפסיד חלק מהנזק, יהיה לי אינטרס לשפר את דרכי.
האם השתתפות עצמית היא לרעת המבוטחים?
לאו דווקא. אם ההשתתפות העצמית חוסכת תביעות מיותרות ומעודדת זהירות, יתכן שאפשר לראות בה דווקא יתרון למבוטח. לו חברות הביטוח היו צריכות להשקיע משאבים בתביעות על סכומים זניחים, הן היו מגלגלות את העלות על המבוטחים בצורת פרמיה גבוהה יותר.
לעתים, למבוטחים יש אפילו אפשרות לבחור: פוליסה שבה רכיב השתתפות עצמית גבוה יותר, תהיה זולה מפוליסה שבה רכיב ההשתתפות העצמית נמוך. המבוטח יכול להחליט ש״שווה״ לו להסתכן בהשתתפות עצמית נמוכה, כדי לחסוך בעלויות הביטוח.
כיצד מוגדרת ההשתתפות העצמית?
בפוליסות שהן עניינו של אתר זה (כלומר ביטוח רכב בחו״ל וביטוח נסיעות לחו״ל) ההשתתפות העצמית מוגדרת בדרך כלל כסכום קבוע, המופחת מתשלומי חברת הביטוח במקרה של אירוע ביטוח.
מה גובה ההשתתפות העצמית בביטוח רכב בחו״ל?
גבוהה למדי. בדרך כלל מדובר על סכום של כ-1,000 יורו או דולר. בשל שוועת המבוטחים, המציאו חברות הביטוח פטנט חדש: פוליסות המבטחות את המבוטחים נגד תשלום השתתפות עצמית. לי זה נשמע לא פחות יצירתי מהדרך שבה הברון מינכהאוזן שלה את עצמו ממי הביצה תוך שהוא מושך בציציות ראשו.